Skip to content
Search:
Cercar
La Vall del Ges i el Bisaura
La Vall del Ges i el Bisaura
La Vall del Ges i el BisauraLa Vall del Ges i el Bisaura
  • CONTINGUTS
    • Bibliografia
    • Caminades
    • Caminades antigues
    • El Racó de Bellmunt
    • El soldat del Puig
    • Llegendes i Tradicions
    • Mil Maneres de Mirar
    • Els Goigs
      • Goigs bisbat de Girona
      • Goigs bisbat de Vic
      • Goigs diversos
    • El Racó del Col·leccionisme
      • El Paper Moneda
      • Els Banderins
      • Fotografies antigues
      • Medalles, Pins, Clauers i d’altres
      • Postals antigues
      • Troballes i Originalitats
    • El Racó Pericas
    • Territori
      • Arbres Monumentals
      • Baumes
      • Cases de pagès
      • Comunidors
      • Creus i Pedrons
      • Dòlmens
      • Esglésies i Ermites
      • Indrets i Racons
      • Les Rescloses (Assuts)
      • Molins Fariners
      • Obres d’Art
      • Relats i Curiositats
      • Salts d’aigua
      • Sau-Susqueda, la memòria
  • BENVINGUDA AL BLOG
  • munteis@icloud.com
  • CONTINGUTS
    • Bibliografia
    • Caminades
    • Caminades antigues
    • El Racó de Bellmunt
    • El soldat del Puig
    • Llegendes i Tradicions
    • Mil Maneres de Mirar
    • Els Goigs
      • Goigs bisbat de Girona
      • Goigs bisbat de Vic
      • Goigs diversos
    • El Racó del Col·leccionisme
      • El Paper Moneda
      • Els Banderins
      • Fotografies antigues
      • Medalles, Pins, Clauers i d’altres
      • Postals antigues
      • Troballes i Originalitats
    • El Racó Pericas
    • Territori
      • Arbres Monumentals
      • Baumes
      • Cases de pagès
      • Comunidors
      • Creus i Pedrons
      • Dòlmens
      • Esglésies i Ermites
      • Indrets i Racons
      • Les Rescloses (Assuts)
      • Molins Fariners
      • Obres d’Art
      • Relats i Curiositats
      • Salts d’aigua
      • Sau-Susqueda, la memòria
  • BENVINGUDA AL BLOG
  • munteis@icloud.com
  • ca CA
    • ca CA
    • es ES

INDRETS I RACONS: campanar de l’església de Sant Cristòfol, a Campdevànol

You are here:
  1. Home
  2. El Racó Pericas
  3. INDRETS I RACONS: campanar de…
oct.82024
El Racó PericasIndrets i Racons

És ben curiosa la història de la reconstrucció d’aquest campanar de l’església de Sant Cristòfol de Campdevànol, feta per Josep María Pericas l’any 1944.

A l’església que l’any 1885 es va construir a Campdevànol, s’hi va afegir l’any 1909 un campanar. Era de torre quadrada i octogonal, acabada amb una cúpula punxeguda.

Resulta, però, que aquest campanar es va ensorrar l’any 1944. Amb l’ensorrament, també es va aixafar la teulada de la rectoria i una part de l’església.

Tot apunta a un possible defecte en la seva construcció que, a més, es va veure agreujat pels efectes de les explosions dels bombardejos que va patir Campdevànol durant els mesos de gener i febrer de 1939,  que van ressentir les parets de l’estructura.

Després de la Guerra Civil Espanyola, les esquerdes van començar a tenir més presència i cada vegada s’anaven fent més grosses. L’ensorrament va tenir lloc la nit del 28 de març de 1944.

A causa d’aquest ensorrament, va ser necessària la construcció d’un nou campanar, que es va iniciar ràpidament. Hi va voler col·laborar tot el poble, de manera que inclús es va crear una comissió, la “Comissió Econòmica Pro reconstrucció del Campanar”. Durant el 1944 i el 1945 s’organitzaren diferents activitats populars per tal de recollir diners per poder reconstruir el campanar. Durant uns quants anys, s’organitzà una tómbola i, el Cercle Campdevanolenc, va organitzar diferents activitats de caràcter teatral. El barri de Sant Martí d’Armàncies va organitzar una “Festa major d’estiu” al juliol.

Tot i la bona voluntat de tota aquesta gent, el que es va recollir van ser pocs diners en realitat. I amb el pas del temps, els voluntaris ja no eren tan nombrosos. Per aquest motiu va ser necessari confiar en professionals per dur a terme la construcció.

El 24 de juny de 1944, l’arquitecte Josep M. Pericas, presentà els plànols i el pressupost per a la construcció. Els dies 29, 30 de setembre de 1945 i 1 d’octubre de 1945, un cop acabada la construcció del campanar, es van organitzar unes festes ben solemnes per celebrar la seva inauguració, així com del nou rellotge i de les campanes, que van ser batejades amb els noms de Marta i Florinda. Fins i tot, Joan Perelló, Bisbe de Vic, va ser present a la festa i oficià la benedicció.

El campanar té una alçada de 46 metres, és de planta rectangular (6,78 x 6,16 m) amb un ull de bou a la base i un rellotge d’esfera al dessota d’una cornisa. Amb teulada de quatre vents amb una torrella vuitavada o cel·la aixecada al seu centre amb finestres d’arc de mig punt, una a cada cara alterna. Hi pengen campanes.

Està capçat per una cornisa amb un fris de petites finestres cegues al dessota i una agulla de pissarra cònica molt aguda amb inflexió a la base i un penell al capdamunt. Pel seu interior hi puja una escala de caragol d’obra.

Cal esmentar que anteriorment, l’any 1927, Josep Maria Pericas ja havia projectat les escales d’accés a l’església.

 

Any actuació:

1944

Terme Municipal: 

Campdevànol

Coordenades UTM:

Zona: 31T

X: 431269

Y: 4675027

 

projecte Josep Maria Pericas

ubicació en el mapa:

Categories: El Racó Pericas, Indrets i RaconsBy Antoni Prat i Puigoctubre 8, 2024
Comparteix aquest article
Share on FacebookShare on Facebook Share on XShare on X Pin itShare on Pinterest

Author: Antoni Prat i Puig

Post navigation

PreviousPrevious post:TROBALLES I ORIGINALITATS: Sant Quirze de Besora, la factura de Hilados de Algodon de Juan Navarra de l’any 1873NextNext post:OBRES D’ART: laterals gòtics d’altar provinents de l’església de Sant Pere de Montgrony, a Gombrèn

Related Posts

EL RACÓ PERICAS: sucursal la Caixa, a Bellver de Cerdanya
juliol 15, 2025
EL RACÓ PERICAS: sucursal la Caixa, a Sort
juliol 2, 2025
EL RACÓ PERICAS: Museu Folklòric, a Ripoll
juny 13, 2025
INDRETS I RACONS: el Paller dels Oficis Antics, a Vilobí d’Onyar
maig 19, 2025
INDRETS I RACONS: els Triops de la platja d’Espolla, a Melianta
abril 20, 2025
INDRETS I RACONS: la platja d’Espolla, a Melianta
abril 18, 2025
Articles per categoria
Cerca
ALTRES ARTICLES
  • GOIGS de la Mare de Déu dels Angels, sense data d’edició
    setembre 7, 2025
  • GOIGS de Santa Eulàlia, sense data d’edició
    juliol 4, 2025
  • GOIGS en llaor de la Mare de Deu del Grau, any 1981
    desembre 19, 2020
  • GOIGS a llaor de la gloriosa i Santa Magdalena penitent, any 1965
    abril 21, 2025
  • LLETRA que’s canta en obsequi de Nostra Senyora dels Dolors, any 1904
    novembre 15, 2021
  • EL PAPER MONEDA: Presentació i contingut
    agost 20, 2019
  • GOIGS de Nostra Senyora de la Arola, any 1893
    novembre 15, 2021
  • BENVINGUDA AL BLOC: PRESENTACIÓ
    agost 1, 2013
  • GOIGS en honor de Santa Cecilia, any 1958
    abril 30, 2025
  • MOLINS FARINERS: el molí de Palou, al torrent del Barretó
    març 25, 2017