Sant Pere el Gros és una església romànica situada als afores de Cervera, a la comarca de la Segarra.
Es documenta per primera vegada l’any 1072, tot i que la seva construcció podria ser lleugerament anterior. Es creu que fou edificada com a ermita o cella monàstica depenent del monestir de Ripoll o de Santa Maria de Cervera, tot i que no es descarta una funció inicial funerària o de commemoració.
El tret més distintiu de Sant Pere el Gros és la seva planta circular, un cas molt rar dins del romànic català. Aquesta base rodona és coronada per un absis semicircular orientat a l’est i un cos elevat cilíndric, a manera de tambor, cobert amb volta de canó. S’accedeix a l’interior per una porta rectangular i l’edifici presenta també petites finestres de doble esqueixada.
És una de les poques esglésies romàniques de planta circular conservades a Catalunya. Juntament amb altres casos excepcionals com l’església de la Trinitat de Cuixà o la desapareguda església de Santa Maria la Rodona de Vic, conforma un conjunt molt restringit d’edificis amb aquesta tipologia.
Aquesta singularitat fa que Sant Pere el Gros sigui una peça clau per a l’estudi de les formes arquitectòniques alternatives en l’art romànic català. La seva originalitat ha fet que fos declarada Bé Cultural d’Interès Nacional.
L’església es conserva en bon estat i va ser restaurada durant el segle XX. El 2010 s’hi van fer excavacions per trobar restes del monestir del qual només hi ha constància documental. S’hi van trobar restes que probablement són anteriors a l’edat mitjana.
Terme Municipal:
Cervera, a la comarca de la Segarra
Coordenades UTM:
Zona: 31T
X: 436044
Y: 4668058
Altitud:
849 metres