Skip to content
Search:
Cercar
La Vall del Ges i el Bisaura
La Vall del Ges i el Bisaura
La Vall del Ges i el BisauraLa Vall del Ges i el Bisaura
  • CONTINGUTS
    • Bibliografia
    • Caminades
    • Caminades antigues
    • El Racó de Bellmunt
    • El soldat del Puig
    • Llegendes i Tradicions
    • Mil Maneres de Mirar
    • Els Goigs
      • Goigs bisbat de Girona
      • Goigs bisbat de Vic
      • Goigs diversos
    • El Racó del Col·leccionisme
      • El Paper Moneda
      • Els Banderins
      • Fotografies antigues
      • Medalles, Pins, Clauers i d’altres
      • Postals antigues
      • Troballes i Originalitats
    • El Racó Pericas
    • Territori
      • Arbres Monumentals
      • Baumes
      • Cases de pagès
      • Comunidors
      • Creus i Pedrons
      • Dòlmens
      • Esglésies i Ermites
      • Indrets i Racons
      • Les Rescloses (Assuts)
      • Molins Fariners
      • Obres d’Art
      • Relats i Curiositats
      • Salts d’aigua
      • Sau-Susqueda, la memòria
  • BENVINGUDA AL BLOG
  • munteis@icloud.com
  • CONTINGUTS
    • Bibliografia
    • Caminades
    • Caminades antigues
    • El Racó de Bellmunt
    • El soldat del Puig
    • Llegendes i Tradicions
    • Mil Maneres de Mirar
    • Els Goigs
      • Goigs bisbat de Girona
      • Goigs bisbat de Vic
      • Goigs diversos
    • El Racó del Col·leccionisme
      • El Paper Moneda
      • Els Banderins
      • Fotografies antigues
      • Medalles, Pins, Clauers i d’altres
      • Postals antigues
      • Troballes i Originalitats
    • El Racó Pericas
    • Territori
      • Arbres Monumentals
      • Baumes
      • Cases de pagès
      • Comunidors
      • Creus i Pedrons
      • Dòlmens
      • Esglésies i Ermites
      • Indrets i Racons
      • Les Rescloses (Assuts)
      • Molins Fariners
      • Obres d’Art
      • Relats i Curiositats
      • Salts d’aigua
      • Sau-Susqueda, la memòria
  • BENVINGUDA AL BLOG
  • munteis@icloud.com
  • ca CA
    • ca CA
    • es ES

EL RACÓ PERICAS: la Font Picant núm. 1, a Sant Hilari Sacalm

You are here:
  1. Home
  2. El Racó Pericas
  3. EL RACÓ PERICAS: la Font…
Sep282022
El Racó PericasIndrets i RaconsSau-Susqueda, la memòria

La Font Picant, també coneguda com a font de Sant Josep, és una de les surgències d’aigua mineral més conegudes de les Guilleries. Se’n té constància documental des de l’any 1779 i es troba a la riera d’Osor, al costat de l’antic balneari Font Picant, a uns quatre quilòmetres i mig de Sant Hilari Sacalm, en direcció a Osor.

L’aspecte actual de la font és fruit de la reforma projectada l’any 1927 per l’arquitecte Josep Maria Pericas, per encàrrec de Josep Ribot, propietari del balneari. L’antiga estructura de fusta, protegida per una marquesina, havia desaparegut durant el devastador aiguat de Sant Ramon de 1926, que s’endugué tota la construcció riera avall.

Pericas hi projectà una elegant estructura de pedra, coberta per un gran arc de mig punt i una teulada de dos vessants. La font queda lleugerament enfonsada respecte del nivell del terreny, reforçant la sensació de recolliment de l’espai.

Damunt la font hi figura la inscripció llatina «Benedicite fontes Domini» (Beneïu les fonts del Senyor), una nova mostra de la predilecció de Pericas per incorporar textos en llatí a les seves obres. Un altre dels detalls més originals són els 75 alveòls numerats, corresponents a les habitacions del balneari, on cada hoste podia deixar-hi el seu got. Una solució tan pràctica com elegant que evidencia la cura amb què l’arquitecte resolia fins als detalls més quotidians.

L’entorn natural de la font contribueix decisivament al seu encant. Les seves aigües, riques en àcid carbònic lliure i carbonats sòdics i lítics, eren especialment apreciades per al tractament dels càlculs renals, les afeccions de les vies urinàries, la gota i la diabetis, fet que convertí la Font Picant en un dels principals atractius del balneari.

L’origen de la descoberta de la font també és ben singular. Explica la tradició que uns pastors observaren que els bous del ramat sempre bevien d’una petita surgència mig amagada entre la vegetació. En tastar-ne l’aigua, comprovaren que tenia unes propietats ben diferents de les altres fonts de la contrada. Poc després, un dels animals, greument afectat d’una malaltia renal, recuperà completament la salut després de beure’n durant uns dies.

La notícia arribà al metge Josep Gravalosa, que decidí receptar aquella aigua a diversos malalts. Els bons resultats obtinguts el portaren a publicar-ne una memòria l’any 1779, iniciant així el prestigi terapèutic de la Font Picant, que ben aviat es convertiria en una de les aigües medicinals més reconegudes de Catalunya.

Com a complement d’aquest èxit, Josep Ribot obrí a Sant Hilari Sacalm un dispensador d’aigua procedent directament de la Font Picant, conegut popularment com el Despatx de l’Aigua, perquè també en poguessin gaudir les persones que no es desplaçaven fins al balneari. Amb els anys, aquell establiment es convertí en un popular punt de trobada de veïns i estiuejants.

En aquest enllaç podem trobar una bona colla d’imatges d’aquesta font en format postal.

Terme Municipal: 

Sant Hilari Sacalm, comarca de la Selva

Coordenades UTM:

Zona: 31T

X: 459089

Y: 4639399

Altitud: 

692 metres

imatges antigues

imatges font antiga

s'hi poden apreciar els gots penjats

projecte Pericas

ubicació en el mapa:

Categories: El Racó Pericas, Indrets i Racons, Sau-Susqueda, la memòriaBy Antoni Prat i PuigSeptember 28, 2022
Comparteix aquest article
Share on FacebookShare on Facebook Share on XShare on X Pin itShare on Pinterest

Author: Antoni Prat i Puig

Post navigation

PreviousPrevious post:EL RACÓ PERICAS: església del Carme, a BarcelonaNextNext post:EL RACÓ PERICAS: església de Sant Romà, a Sant Romà de Sau nou

Related Posts

EL RACÓ PERICAS: Creu de la Santa Missió, a Sant Pere de Ribes
August 19, 2026
EL RACÓ PERICAS: Cementiri municipal, a Sant Pau d’Ordal
August 19, 2026
EL RACÓ PERICAS: Creu monumental en homenatge al bisbe Strauch, a Vallirana
August 18, 2026
EL RACÓ PERICAS: Convent de la Mercè, a Vic
August 15, 2026
EL RACÓ PERICAS: escola Jaume Balmes, a Vic
August 15, 2026
EL RACÓ PERICAS: la Creu de Terme, a Sant Adrià de Besòs
August 6, 2026
Articles per categoria
Cerca
ALTRES ARTICLES
  • GOIGS de S.ta Maria del Pla, any 1947
    November 1, 2021
  • BIBLIOGRAFIA: Jordi Cirera Bach, Vidrà, Descoberta del Patrimoni Natural, Cultural i Viari a través de 15 rutes a peu i amb bicicleta
    September 20, 2018
  • GOIGS en honor de Sant Martí, sense data d’edició
    October 28, 2021
  • BIBLIOGRAFIA: Ramon Vinyeta Leyes, L’Estany – Guia Turística
    December 21, 2015
  • GOIGS de N.ª S.ª de Mont-Solí, any 1884
    January 11, 2020
  • GOIGS en alabansa del gloriós apòstol Sant Bartoméu, any 1984
    April 14, 2025
  • TROBALLES I ORIGINALITATS: Santuari de Bellmunt, el quadre de fusta del tallista Ramon Bas Prims
    October 19, 2024
  • GOIGS de Sant Antoni de Pàdua, any 1950
    April 14, 2025
  • GOIGS a llaor de Ntra. Sra. de Gràcia, any 1984
    May 19, 2022
  • GOIGS a Sant Isidre llaurador, sense data d’edició
    August 14, 2018