Segons el diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans, un petròglif és una inscripció, especialment prehistòrica, sobre una pedra o roca.
Fet aquest aclariment, el primer que em va passar pel cap quan vaig veure aquesta inscultura dins la riera de Moiols, a Ripoll, va ser d’una gran sorpresa. Un ohhh! d’admiració sostingut. I a continuació d’incredulitat i incomprensió per intentar entendre què coi hi fa allà aquesta relíquia prehistòrica, desemparada i absolutament oblidada, subjecte a les inclemències del temps i de fàcil objecte pel vandalisme.
Val a dir que el seu estat de conservació és òptim tenint en consideració el temps transcorregut des de la seva inscripció a la roca i la seva situació humida i enclotada a la vora d’un torrent que fins i tot, quan aquest ve revingut pot inundar la roca o fer-la rodolar uns metres més avall.
Ben poca és la informació que hi ha d’aquest petròglif. Tant sols dir que aquests tipus de gravats a les pedres són propis del Neolític, de potser fa uns 8.000 anys.
L’Ajuntament de Ripoll en el seu Plà d’Ordenació Urbanística Municipal, Vol. VIII Catàleg de Béns Protegits, de febrer 2015 el té catalogat dins l’apartat de “Jaciments Arqueològics” com a element número JA 14 (pàg. 120) i identificat amb la denominació Petròglif de la Tortuga.
En diu que és d’època desconeguda, i el descriu així: “Format per un bloc de granit de 101 cms d’alçada, per 92 d’amplada, per 49 cms de fons i almenys d’una tona de pes, en la qual hi ha gravat un petroglif, en el qual es representa una figura zoomorfa amb forma de tortuga. Es veu clarament la forma del cap i l’ull, agafa amb la seva pota dreta la representació d’un disc solar, i per sota del cap i a la mateixa alçada del sol, es veu una representació lunar. Al costat oposat del Torrent de Moiols trobem un bloc de granit de secció rectangular on, a la seva part central, hi ha un esglaó d’uns 2 cm d’alçada amb forma semicircular, en el qual caben perfectament els peus d’una persona.”
Com a tipus de protecció, esmenta: “Protecció singular de la troballa a l’espera de confirmar el seu interès arqueològic.”
Com a resum de tot plegat podem dir que tot i tenir-lo degudament identificat, queda clar que cap mena d’interès hi ha per part de l’Ajuntament de Ripoll en el seu estudi i possible recuperació per tal de preservar-lo adequadament.
Pel que fa a la denominació de tortuga, semblaria una mica estranya. També podria semblar el gravat d’una granota, Aquests petròglifs de tipus figuratiu pròpies del Neolític normalment estaven relacionats amb rituals favorables a la cacera, per tant, el fet que pugui ser una tortuga potser no acabaria de lligar gaire.
Sembla ser que per aquells indrets hi ha indicis de l’existència d’un poblat íber, però tampoc s’ha fet cap mena d’actuació per buscar-lo.
En fí, allà és i allà està. Esperem que alguna ànima amb especial sensibilitat pel territori sigui capaç de, primer, fer-ne un exhaustiu informe tècnic per intentar situar-lo en el temps, per desprès ubicar-lo en un lloc adient com podria ser el Museu Etnogràfic de Ripoll.
Terme Municipal:
Ripoll
Coordenades UTM:
Zona: 31T
X: 433607
Y: 4675036
Altitud:
820 metres