compartiment central d’un retaule gòtic amb Sant Pere, provinent de l’església parroquial de Sant Pere de Torelló
Autor: anònim, escola barcelonina
Any: primera meitat del segle XV
Ubicació: l’original s’exposa al Museu Episcopal de Vic
Mides:
Tècnica: pintura al tremp sobre fusta
Espectacular aquest retaule gòtic quin original el podem trobar exposat al Museu Episcopal de Vic, identificat amb la referència MEV 50.
Segons consta en el mateix MEVic, la seva procedència és l’església parroquial de Sant Pere de Torelló. Pel que fa al seu autor, semblaria desconegut perquè només diu “escola barcelonina“.
És una autèntica meravella per la qualitat dels seus dibuixos i colors.
Buscant informació relacionada, la casualitat m’ha fet trobar un informe tècnic de l’any 2017 elaborat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya amb origen a l’Arxiu Històric de Girona i signat per Silvia Mancebo on es fa referència a la localització a l’AHGirona d’una àpoca, o carta de pagament, de l’any 1443 feta a la Notaria d’Amer on el pintor Joan Vicenç, natural de la vila de Perpinyà, declarava que havia cobrat de Pere sa Riera del Molí i Francesc de Peragrau, veïns de Torelló, 30 florins d’or d’Aragó com a part per pintar un retaule per l’església parroquial de Torelló.
En aquest punt de l’informe, apareix un asterisc on fa constar la següent puntualització: “Probablement, la de Sant Feliu de Torelló, encara que no es descarta que pugui tractar-se de l’església parroquial de Sant Pere de Torelló o la de Sant Vicenç de Torelló.”
Val a dir que antigament a la vall del Ges només existia una població reconeguda oficialment: Sant Feliu de Torelló. Prenent el nom de les seves respectives parròquies, aglutinava els nuclis de població de Sant Feliu de Torelló, Sant Vicenç de Torelló i Sant Pere de Torelló (amb Les Masies de Sant Pere, i Curull i la Vola). No va ser fins el segle XVII que es va produïr la separació municipal de Sant Pere i Sant Vicenç. Per tant, l’any 1443 només existia “oficialment” Sant Feliu de Torelló.
És a dir, que la particularitat que esmenta en l’informe Silvia Mancebo referent al dubte de l’església parroquial/població de destí del retaule és correcte. Aleshores només existia una població que aglutinava els tres nuclis de població, cada un amb la seva corresponent església parroquial.
Però hi ha un altre detall rellevant, a banda del fet que el sant del retaule sigui Sant Pere, que pot aclarir millor l’església parroquial de destí de l’encàrrec al concretar que qui fa el pagament a compte del treball són els Srs. Pere sa Riera del Molí i Francesc de Peragrau. Al meu entendre, aquests noms -amb les corresponents modificacions mantingudes al llarg dels segles- van lligats a dues cases de pagès encara existents a Sant Pere de Torelló: el Molí de la Riera i Pigrau.
Per tant, si des del MEVic apunten que la pintura de Sant Pere prové de l’església parroquial de Sant Pere de Torelló; que està feta durant la primera meitat del segle XV i tenim un document del 1443 amb l’encàrrec d’un retaule de Sant Pere per veïns de Sant Pere de Torelló, aleshores es podria afirmar que estem davant del mateix retaule i que el seu autor és Joan Vicenç?
Tal com em va explicar la mateixa Silvia Mancebo el dia que vaig anar a l’Arxiu Històric de Girona a veure el document físic del 1443, la llàstima és que aquest només fa referència al comprovant d’un pagament a compte del retaule. Si es pogués localitzar el document amb l’encàrrec del retaule, molt probablement poguéssim saber amb detall el contingut de les seves parts i cotejar-lo amb el compartiment que ha arribat als nostres dies.
Semblaria que les peces d’aquest trencaclosques encaixen força bé, però cal esbrinar la opinió dels que hi entenen. Quan sàpiga el resultat, l’informaré aquí mateix.
informe Arxiu Històric de Girona
àpoca notarial 1443