Skip to content
Search:
Cercar
La Vall del Ges i el Bisaura
La Vall del Ges i el Bisaura
La Vall del Ges i el BisauraLa Vall del Ges i el Bisaura
  • CONTINGUTS
    • Bibliografia
    • Caminades
    • Caminades antigues
    • El Racó de Bellmunt
    • El soldat del Puig
    • Llegendes i Tradicions
    • Mil Maneres de Mirar
    • Els Goigs
      • Goigs bisbat de Girona
      • Goigs bisbat de Vic
      • Goigs diversos
    • El Racó del Col·leccionisme
      • El Paper Moneda
      • Els Banderins
      • Fotografies antigues
      • Medalles, Pins, Clauers i d’altres
      • Postals antigues
      • Troballes i Originalitats
    • El Racó Pericas
    • Territori
      • Arbres Monumentals
      • Baumes
      • Cases de pagès
      • Comunidors
      • Creus i Pedrons
      • Dòlmens
      • Esglésies i Ermites
      • Indrets i Racons
      • Les Rescloses (Assuts)
      • Molins Fariners
      • Obres d’Art
      • Relats i Curiositats
      • Salts d’aigua
      • Sau-Susqueda, la memòria
  • BENVINGUDA AL BLOG
  • munteis@icloud.com
  • CONTINGUTS
    • Bibliografia
    • Caminades
    • Caminades antigues
    • El Racó de Bellmunt
    • El soldat del Puig
    • Llegendes i Tradicions
    • Mil Maneres de Mirar
    • Els Goigs
      • Goigs bisbat de Girona
      • Goigs bisbat de Vic
      • Goigs diversos
    • El Racó del Col·leccionisme
      • El Paper Moneda
      • Els Banderins
      • Fotografies antigues
      • Medalles, Pins, Clauers i d’altres
      • Postals antigues
      • Troballes i Originalitats
    • El Racó Pericas
    • Territori
      • Arbres Monumentals
      • Baumes
      • Cases de pagès
      • Comunidors
      • Creus i Pedrons
      • Dòlmens
      • Esglésies i Ermites
      • Indrets i Racons
      • Les Rescloses (Assuts)
      • Molins Fariners
      • Obres d’Art
      • Relats i Curiositats
      • Salts d’aigua
      • Sau-Susqueda, la memòria
  • BENVINGUDA AL BLOG
  • munteis@icloud.com
  • ca CA
    • ca CA
    • es ES

RELATS I CURIOSITATS: el projecte del ferrocarril a les Guilleries, any 1900

You are here:
  1. Home
  2. Territori
  3. Relats i Curiositats
  4. RELATS I CURIOSITATS: el projecte…
Mar82024
Relats i CuriositatsSau-Susqueda, la memòria
El matrimoni, i fills, de Teodoro de Mas Nadal i Josefa Bach

A finals del segle XIX i començaments del XX, el desenvolupament de l’electricitat i la importància de la força hidràulica van propiciar diversos projectes d’infraestructures a la conca del Ter i, especialment, a la zona de les Guilleries. En aquest context, l’any 1900, Teodoro de Mas Nadal va presentar un ambiciós projecte per construir un ferrocarril elèctric de via estreta de 42 quilòmetres que havia de comunicar Vic amb el Pasteral, travessant les Guilleries.

El projecte, que va rebre el suport de diversos ajuntaments de la zona i va arribar a obtenir la concessió del govern, finalment no es va arribar a executar.

Entre d’altres, destaca el gran projecte anomenat “Canal de San Pedro de Casserras” (1882) que enceta la idea de portar aigua a la ciutat de Barcelona i rodalia com Sant Cugat, la Garriga, Sabadell o Caldes de Montbui. L’obra era molt important, perquè contemplava la construcció de quatre embassaments: el principal a Sant Pere de Casserres, un altre al torrent de les Gorgues (pantà de Sant Bartomeu) i els altres dos nomenats de Malafogassa i Sant Andreu, a la riera Major. Tot plegat contemplava un canal de 130 km que preveia la construcció de diferents túnels, el principal sota el Montseny de més de 10 km. La inversió rondava el milió i mig de pessetes, amb un termini d’execució de set anys.

Però l’any 1900 Teodoro de Mas Nadal presenta un projecte totalment oposat a l’anterior amb la construcció d’un ferrocarril de via estreta de 42 km de longitud per connectar Vic amb el Pasteral. Alhora interconnectaria amb les línies ja existents de Barcelona a Sant Joan de les Abadesses (1880), amb la del ferrocarril de Girona a Olot (1895) i fins a enllaçar amb la línia de Barcelona amb França per Portbou (1878).

Com a novetat, aquest ferrocarril era de tracció elèctrica, no de vapor. Això s’aconseguiria amb electricitat generada en el mateix riu Ter, amb un seguit de saltants, un del mateix sol·licitant (molí de Sau) i altres de nous que serien necessaris.

El projecte del ferrocarril va rebre el suport d’onze ajuntaments de la zona, entre d’altres Vic, Roda, Tavertet, Vilanova de Sau, Sant Hilari Sacalm, Osor, Susqueda, Gurb o Folgueroles. La raó era perquè creien que la comarca milloraria notablement les comunicacions i obria a l’exterior terres molt deprimides, a més de generar noves expectatives econòmiques al llarg de les Guilleries. Per contra, el projecte de construcció de grans embassaments no reportaria cap benefici per a la zona perquè les aigües que s’emmagatzemin es destinarien a zones molt allunyades.

L’octubre de 1901 el govern central atorga concessió a Teodor de Mas perquè pugui construir el seu ferrocarril en un termini de deu anys i la declara “obra d’utilitat pública”.

Però, tot i això, mai es va fer el ferrocarril de Vic al Pasteral. Caldria saber si el motiu va ser pel seu cost econòmic, o va morir per altres interessos que no sabem.

De ben seur que si aquest projecte de Teodoro de Mas s’hagués tirat endavant, res seria com ara a Sant Romà de Sau, Querós o Susqueda.

Foto familiar en commemoració de les noces de plata de Teodoro de Mas Nadal i Josefa Bach

acta ajuntament de Vilanova de Sau de 14-10-1900

TRANSCRIPCIÓ LITERAL ACTA AJUNTAMENT DE VILANOVA DE SAU DE 14-10-1900:

En Vilanova de Sau a catorce de Octubre de mil nuevecientos. Reunido el Ayuntamiento y propietarios de la poblacion de Sau y demás de los circuidos del rio Ter por donde se proyecta que pase el ferrocarril economico desde Vich al Pasteral por la conca del Ter estos han manifestado que deseaban vivamente  la construccion del mencionado trenvia y para que se efectue dicha obra han manifestado dichos propietarios que cedian para el paso el terreno que sea compuesto de yermos, bosque y rocales, reservandose solamente la tierra cultiva y edificios mientras que dichas obras se efectuen dentro del plazo de cuatro años contando desde el dia en que se haya concedido á D. Teodoro de Mas la autorizacion para empezar dichas obras y á no ser de este modo y con dicho Sr. queda nula esta concesion y cesion de terrenos.

Esto es lo que se ha acordado en esta acta y reunion de propietarios prometiendose y comprometiendose en cumplir exactamente lo por los mismos propietarios manifestado anteriormente y de ser asi lo firman con dicho Ayuntamiento de Vilanova de Sau en la fecha indicada.

Categories: Relats i Curiositats, Sau-Susqueda, la memòriaBy Antoni Prat i PuigMarch 8, 2024
Comparteix aquest article
Share on FacebookShare on Facebook Share on XShare on X Pin itShare on Pinterest

Author: Antoni Prat i Puig

Post navigation

PreviousPrevious post:INDRETS I RACONS: la capella de Santa Tecla, a Vilanova de SauNextNext post:POSTALS ANTIGUES: Montgrony, col·lecció Colecció Amoc

Related Posts

ELS BANDERINS: Sau
July 20, 2026
INDRETS I RACONS: els Triops de la platja d’Espolla, a Melianta
April 20, 2025
POSTALS ANTIGUES: Vilanova de Sau, col·lecció Ind. Fot. J. Guilera
February 18, 2025
POSTALS ANTIGUES: Vilanova de Sau, col·lecció en color Exclusiva M. Mongay
January 8, 2025
EL RACÓ PERICAS: el campanar de l’església parroquial de Sant Hilari Sacalm
December 9, 2024
EL RACÓ PERICAS: can Ribot, a Sant Hilari Sacalm
December 6, 2024
Articles per categoria
Cerca
ALTRES ARTICLES
  • EL RACÓ PERICAS: el Panteó de les Germanes Josefines, a Vic
    October 20, 2022
  • INDRETS I RACONS: la fortalesa de la roca del Boll, a l’Esquirol
    February 16, 2024
  • GOIGS a lloança de l’Arcàngel Sant Miquel, any 1966
    March 30, 2021
  • ESGLÉSIES I ERMITES: Sant Bartomeu Sesgorgues, a Tavertet
    August 27, 2023
  • GOIGS en honor y alabansa del Gloriós Caballer y Mártir Sant Ferriol, any 1915
    August 15, 2025
  • CASES DE PAGÈS: la Vila, a Vilanova de Sau
    January 26, 2024
  • BIBLIOGRAFIA: Josep Maria Vilar Bassas, Torelló de l’Alliberament a l’Aiguat, anys 1939-1940, tal com jo ho vaig viure
    December 26, 2016
  • BIBLIOGRAFIA: Cèsar August Torras, Pirineu Català – Guia Itinerari – Comarca d’Olot
    December 28, 2016
  • ELS COMUNIDORS: Comunidor de l’església de Sant Iscle i Santa Victòria, a Bàscara
    June 26, 2026
  • CASES DE PAGÈS: el Puig, a Llaés
    December 9, 2019