Un dels grans protagonistes de la platja d’Espolla és un animal tan petit com fascinant: el triops. A primera vista sembla un petit crustaci estrany, però quan el coneixem descobrim que estem davant d’un autèntic fòssil vivent.
El Triops cancriformis és una espècie de crustaci que existeix des de fa més de 200 milions d’anys, des de l’època dels dinosaures. El seu aspecte ha canviat molt poc des de llavors. Té el cos allargat, una closca ovalada a la part davantera, uns ulls diminuts, antenes curtes i una cua bifurcada. També té nombroses potes sota el cos, amb les quals neda i remou el fang del fons. Pot arribar a fer uns 5 centímetres de llargada.
La gran curiositat dels triops és la seva capacitat per sobreviure en ambients temporals com el de la platja d’Espolla. Quan hi ha aigua, neixen, creixen i es reprodueixen molt ràpidament: en només dues o tres setmanes poden completar tot el seu cicle vital. Abans que el llac s’assequi, les femelles ponen centenars d’ous al fang.
Aquests ous poden romandre anys enterrats sense aigua. Estan protegits per una membrana que els permet resistir la dessecació, el fred i fins i tot les gelades. Quan l’aigua torna a cobrir la platja, els ous eclosionen i comença una nova generació de triops.
Necessiten unes condicions molt concretes per sobreviure: aigües temporals, tranquil·les i amb poca presència de grans depredadors. Per això són poc freqüents i depenen d’uns ecosistemes molt fràgils, que en molts casos han estat alterats o han desaparegut per l’activitat humana.
A Catalunya, la platja d’Espolla és un dels indrets on encara es poden trobar en estat natural. La seva presència té també un important valor ecològic, ja que són indicadors de la conservació d’aquest tipus d’ambients temporals.
Per això, quan la platja s’omple, cal ser especialment respectuosos amb aquest espai: no remenar el fang, no recollir exemplars i evitar qualsevol actuació que pugui alterar l’hàbitat.
La platja d’Espolla no s’omple cada any. Abans de tornar a brollar l’any 2025, l’última vegada que ho havia fet havia estat l’any 2020, arran del temporal Gloria.
Terme Municipal:
Melianta, entitat de població de Fontcoberta, comarca del Pla de l’Estany
Coordenades UTM:
Zona: 31T
X: 480710
Y: 4666494
Altitud:
220 metres












