Hi ha llocs i racons que, quan els veus, te’n quedes encisat.
La Font de la Tosca és un d’aquests indrets. A banda de tractar-se d’un racó espectacularment bonic i de fàcil accés, la raó per la qual em va fer gràcia fer-ne referència al bloc és la seva indubtable similitud amb la Tosca de Degollats, situada a mig camí entre Vidrà i Sant Pere de Torelló.
Per la seva estructura, semblen germanes bessones. Una surgència situada a la part superior fa que l’aigua vagi regalimant sobre la roca i, amb el pas del temps, gràcies a la lenta deposició del carbonat càlcic que porta dissolt, vagi formant i engruixint aquesta gran massa de pedra tosca. La roca adopta formes molt particulars i, en alguns punts, hi han quedat atrapades restes de vegetació que han contribuït a donar-li aquest aspecte tan singular.
Si bé l’entorn que les envolta és una mica diferent, molt més diàfan i obert el de la Font de la Tosca, l’estructura de les dues formacions geològiques és pràcticament la mateixa.
La Font de la Tosca també està envoltada d’una certa tradició llegendària. Segons la tradició popular, a les cavitats de la formació hi vivien les encantades, que de nit s’hi sentien cantar, riure i rentar la roba.
Un d’aquells racons on l’aigua, la roca i el pas del temps han acabat creant una formació realment espectacular.
Terme Municipal:
Vallfogona de Ripollès
Coordenades UTM:
Zona: 31T
X: 442938
Y: 4670892
Altitud:
698 metres
video





















