L’autorització per construir una resclosa a la Coromina data de l’any 1867. Inicialment la concessió estava destinada a alimentar un molí fariner, però ben aviat l’aprofitament hidràulic es va ampliar amb la construcció de l’actual resclosa, origen del desenvolupament industrial de la Coromina.
La casa de comportes és situada a la riba esquerra del riu. La principal singularitat d’aquest aprofitament és que, pocs metres després de sortir de la resclosa, el canal s’endinsa en un llarg túnel excavat sota la muntanya i no torna a veure la llum fins a les instal·lacions de l’antiga colònia tèxtil de la Coromina, avui completament abandonada.
La tradició popular explica que una vegada una vaca va caure a l’entrada del túnel i, sorprenentment, va sortir-ne viva per l’altre extrem, una anècdota que encara avui es recorda entre la gent del territori.
L’excavació d’aquest túnel va representar, sens dubte, una obra d’enginyeria extraordinària per a l’època. Executada a partir de 1867, va permetre aprofitar la força del riu Ter superant les dificultats que imposava l’orografia del terreny i fer possible el posterior desenvolupament de la colònia industrial.
Ubicació:
riu Ter, al terme municipal de Torelló
Coordenades UTM:
Zona: 31T
X: 437343
Y: 4654829
Altitud:
498 metres
interior caseta comporta





















