Curiosa formació geològica d’una considerable alçada, formada per grans blocs de pedra que semblen disposats i equilibrats els uns damunt dels altres. Es troba dins la conca del riu Ter, en l’antic territori de Querós, avui ocupat en bona part per les aigües del pantà de Susqueda.
Una de les seves particularitats més curioses és que, quan l’embassament està ple, només en sobresurt la part superior, que queda convertida en una mena de petit illot de roca enmig de les aigües. Quan el nivell del pantà baixa, en canvi, es pot contemplar bona part d’aquesta singular formació.
El nom de Castell de l’Illa no sembla tenir cap relació amb l’existència d’un castell en aquest indret. Tot fa pensar que li ve donat per la proximitat de la casa de pagès de l’Illa, un antic mas situat a l’extrem oriental de Querós i que també va quedar sota les aigües de l’embassament.
I és curiós comprovar que aquesta formació ja despertava l’interès dels qui recorrien aquestes contrades molt abans de la construcció de Susqueda. Es conserven diverses imatges antigues de principis del segle XX que permeten veure el Castell de l’Illa en aquell paisatge encara sense embassament.
Terme Municipal:
Querós, entitat de població de Sant Hilari Sacalm
Coordenades UTM:
Zona: 31T
X: 456955
Y: 4645629
Altitud:
344 metres
video
imatges antigues





















